Tal for november 2022
Lærepladstallene for november 2022 viser, at:
- Samlet set er der indgået 45.933 uddannelsesaftaler fra januar til november i 2022. Tallet er højere end antal indgåede uddannelsesaftaler i samme periode i både 2020 og 2021. Udviklingen fremgår af figur 2, som viser indgåede uddannelsesaftaler frem til den aktuelle måned i indeværende år, sammenlignet med de seneste 2 år.
- I november blev der indgået 3.579 uddannelsesaftaler. Det er lavere end november 2021 og november 2020, hvor der blev indgået henholdsvis 3.863 og 3.717 uddannelsesaftaler. Det fremgår af figur 1 over indgåede uddannelsesaftaler pr. måned fra 2020 til 2022.
- 82.430 lærlinge var i gang med en uddannelsesaftale eller skoleoplæring i slutningen af november. Det er 1 pct. lavere end i november 2021. I november 2022 havde 78.912 lærlinge en uddannelsesaftale, mens 3.410 var i skoleoplæring.
- I november 2022 var der i alt 7.887 elever, der var aktivt lærepladssøgende. Det er 1 procent højere end i november 2021.
Det bemærkes, at ændret registreringspraksis for lærepladssøgende kan betyde et højere antal end sidste år.
Figur 1:
Figur 1 viser indgåede uddannelsesaftaler pr. måned fra 2020 til 2022. I november blev der indgået 3.579 uddannelsesaftaler. Det er lavere end november 2021 og november 2020, hvor der blev indgået henholdsvis 3.863 og 3.717 uddannelsesaftaler.
Figur 2:

Figur 2 viser indgåede uddannelsesaftaler frem til den aktuelle måned i indeværende år, sammenlignet med de seneste 2 år. over indgåede uddannelsesaftaler pr. måned fra 2020 til 2022. Samlet set er der indgået 45.933 uddannelsesaftaler fra januar til november i 2022. Tallet er højere end antal indgåede uddannelsesaftaler i samme periode i både 2020 og 2021.
Tallene uddybet
- Notat for november 2022 (pdf)
- Pressenotat: Flere erhvervsuddannelseselever med lærepladser i 2021 (pdf)
- Årsstatistik 2021 (pdf)
- Centrale nøgletal om lærepladser (uddannelsestatistik.dk)
- Tidsplan for offentliggørelse af lærepladstal
- Metode ved opgørelse af lærepladsstatistikken (pdf)
- Ny terminologi på erhvervsuddannelsesområdet